Performers
Nikolaus Habjan, Kunstpfeifen
Sebastian Breit, Oboe
Tobias Kochseder, Akkordeon
Eduardo Antiao, Violoncello
Ines Schüttengruber, Klavier
Programme
»Abpfiff 2023«
Wolfgang Amadeus Mozart
Voi che sapete che cosa è amor »Sagt, holde Frauen« (Arie des Cherubino aus »Le nozze di Figaro« K 492) (1785–1786)
Giuseppe Verdi
Volta la terrea (Un ballo in maschera) (1859)
Saper vorreste (Arie aus »Un ballo in maschera«) (1859)
Pablo Ziegler
La rayuela
Darius Milhaud
2. Satz: Modére (Scaramouche op. 165b für zwei Klaviere) (1937)
Antonín Dvořák
Měsíčku na nebi hlubokém »Lied an den Mond« (Arie der Rusalka aus »Rusalka« op. 114) (1900–1903)
Ludwig van Beethoven
O wär' ich schon mit dir vereint (Arie der Marzelline aus »Fidelio« op. 72) (1804–1814)
Gott, welch ein Dunkel ... In des Lebens Frühlingstagen (Introduktion und Arie des Florestan aus »Fidelio« op. 72) (1804–1814)
Alexander Wunderer
3. Satz: Adagio ma non troppo (Sonate h-moll op. 3 für Oboe und Klavier)
Camille Saint-Saëns
Mon coeur s'ouvre a ta voix ... Réponds à ma tendresse »Sieh, mein Herz erschließet sich« (Arie der Dalila aus »Samson et Dalila« op. 47) (1877)
Franz Schubert
Im Frühling D 882 (1826)
Mein! D 795/11 (Die schöne Müllerin) (1823)
Wolfgang Amadeus Mozart
Pa, pa, pa, pa ... (Duett Papagena / Papageno aus »Die Zauberflöte« K 620) (1791)
Johannes Brahms
Ungarischer Tanz Nr. 5 g-moll (Bearbeitung für Violine und Klavier: Joseph Joachim) (1868)
Ungarischer Tanz Nr. 6 Des-Dur (1868)
***
Giuseppe Verdi
Mercè, dilette amiche (Arie der Elena aus »Les vêpres siciliennes«) (1855)
David Popper
Ungarische Rhapsodie op. 68 für Violoncello und Klavier (1894)
Johann Sebastian Bach
Ich steh mit einem Fuß im Grabe BWV 156 (1729)
Jacques Offenbach
Der Tod will mir als Freund erscheinen (Orphée aux enfers)
Christoph Willibald Gluck
Che farò senza Euridice »Ach, ich habe sie verloren« (Arie des Orfeo aus »Orfeo ed Euridice«) (1762)
Ballet des ombres heureuses »Reigen seliger Geister« (Orfeo ed Euridice) (1762)
Jacques Offenbach
Cancan (Orphée aux enfers)
Gioachino Rossini
Una voce poco fa »Frag' ich mein beklommen Herz« (Arie der Rosina aus »Il barbiere di Siviglia«) (1815–1816)
Ouverture zu »Il barbiere di Siviglia« (1815–1816)
Note
Medienpartner Ö1 Club
Links
https://www.nikolaushabjan.com
The stage is his life: Nikolaus Habjan is a natural when he steps onto the »boards that mean the world.« Whether as a puppeteer, a whistler or an emcee, the Graz native, born in 1987, who has also made a name for himself as a director, takes the helm on stage with verve to the delight of the audience. Shortly before the year draws to a close, Habjan soars to lofty heights with his whistling skills: for »Abpfiff 2023« he performs dizzying coloratura from arias by Handel, Mozart and Verdi, among others. But it is not only his whistling skills, which seamlessly follow the tradition of Baron Jean's artificial whistling in the 19th century, that create high spirits in the audience: Habjan is also a gifted emcee.