Andras Schiff © Lukas Beck
Sir András Schiff & Freund:innen
»Schubertiade«
Saturday
4
March
2023
19:30 – ca. 21:40
Mozart-Saal
Performers
Sir András Schiff, Hammerflügel
Sir András Schiff spielt auf einem Hammerflügel von André Stein (1829/1825)
Erich Höbarth, Violine
Anita Mitterer, Viola
Christophe Coin, Violoncello
Brita Bürgschwendtner, Kontrabass
Robert Holl, Bass
sowie die von Robert Holl ausgewählte Sängerinnen:
Anja Mittermüller, Mezzosopran
Vokalensemble FRANZ
Martina Fender, Sopran
Claudia Goebl, Sopran
Andrea Witte, Mezzosopran
Veronika Dünser, Alt
Programme
Franz Schubert
Ständchen / Notturno D 920b für Alt, Frauenchor und Klavier »Zögernd leise« (1827)
Coronach D 836 »Totengesang der Frauen und Mädchen« (1825)
Das große Hallelujah D 442 (1816)
Der 23. Psalm D 706 »Gott ist mein Hirt« (1820)
Gott in der Natur D 757 (1822)
Der Wanderer an den Mond D 870 (1826)
Das Zügenglöcklein D 871 (1826)
Der Winterabend D 938 (1828)
Im Freien D 880 (1826)
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Die Forelle D 550 (1817 ca.)
Klavierquintett A-Dur D 667 »Forellenquintett« (1819)
Sir András Schiff spielt auf einem Hammerflügel von André Stein (1825)
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Zugabe:
Franz Schubert
4. Satz: Andantino. Thema mit Variationen (Klavierquintett A-Dur D 667 »Forellenquintett«) (1819)
Presented by
Wiener Konzerthausgesellschaft
»Song Prince with a reprieve«
Schubert, the one so narrowly limited in time, waited in vain for broad public success, but had one thing to constantly fear: Metternich's informer system. Consequently, his sphere of activity was marked by private circles, which - disguised as harmless »Schubertiads« - provided a sociable-subversive forum for his art and other intellectuals. On the first of two concert evenings, Sir András Schiff and his musician friends will present such a Schubertiade »in pure culture« by focusing on the composer's rich lied oeuvre. Kammersänger Robert Holl will perform as the alter ego of Schubert's favorite singer Johann Michael Vogl, before the concert concludes with the famous »Forellenquintett« on historical instruments and in a historical context; after all, the premiere of this work also took place in a private setting, namely in the salon of the Steyr music patron Silvester Paumgartner.