Performers
Florian Boesch, Bassbariton
Malcolm Martineau, Klavier
Programme
Johannes Brahms
Mit vierzig Jahren ist der Berg erstiegen op. 94/1 (1883)
Sonntag op. 47/3 (1859/1860 ca.)
Es schauen die Blumen op. 96/3 (1884)
Blinde Kuh op. 58/1 (1871)
Sehnsucht op. 14/8 »Mein Schatz ist nicht da« (1858)
Dein blaues Auge op. 59/8 (1873)
Kein Haus, keine Heimat op. 94/5 (1884 ?)
Die Trauernde op. 7/5 (1852)
Schwermut op. 58/5 (1871)
Es steht ein Lind (Deutsche Volkslieder 1894 Nr. 41) (1894)
Heimweh II op. 63/8 »O wüsst' ich doch den Weg zurück« (1874)
Othmar Schoeck
Die Einsame op. 10/2 (1907)
Warum sind denn die Rosen so blass op. 4/2 (1906)
Seh ich den Pilgrim op. 19b/7/4 (Venezianische Epigramme) (1906)
Bei der Kirche op. 7/1 (1905)
Winternacht op. 30/3 (1918)
Ravenna op. 24b/9 (Zehn Lieder) (1906–1915)
Das bescheidene Wünschlein op. 24a/7 (Zehn Lieder) (1910)
***
Robert Schumann
Liederkreis nach Gedichten von Joseph von Eichendorff op. 39 (1840)
-----------------------------------------
Zugabe:
Robert Schumann
An die Türen will ich schleichen op. 98a/8 (Lieder und Gesänge aus Wilhelm Meister) (1849)
Nachtlied op. 96/1 (Lieder und Gesänge) »Über allen Gipfeln« (1850)
Subscription series
Lied
A total of 21 Eichendorff poems have been preserved for posterity in settings by Robert Schumann, including the »Liederkreis« op. 39. When Joseph von Eichendorff heard some songs from it at a meeting in Vienna in January 1847, he assured Clara Schumann that her husband's music had »given his songs life for the first time«. Schumann's »Liederkreis« is deeply rooted in Romanticism, both thematically and musically, and is therefore perfect for the celebrated bass-baritone Florian Boesch and for Malcom Martineau, who is one of the leading lieder accompanists of his generation. The evening is rounded off with songs by Johannes Brahms and Othmar Schoeck. With around 300 works, the latter was a very prolific song composer whose oeuvre holds rewarding discoveries in store.