Wiener Symphoniker / Sternath / Meister
Bruckner: Symphonie Nr. 5
Thursday
23
May
2024
19:30 – ca. 21:40
Großer Saal
Performers
Wiener Symphoniker
Lukas Sternath, Klavier
Cornelius Meister, Dirigent
Programme
Wolfgang Amadeus Mozart
Konzert für Klavier und Orchester A-Dur K 488 (1786)
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Zugabe:
Johannes Brahms
Intermezzo A-Dur op. 118/2 (1892)
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Anton Bruckner
Symphonie Nr. 5 B-Dur (1875–1878)
Note
Lahav Shani musste seine Mitwirkung als Dirigent und als Pianist kurzfristig absagen. Wir freuen uns, dass sich Cornelius Meister bereit erklärt hat, das Dirigat zu übernehmen. Für den solistischen Part des Konzerts begrüßen wir Lukas Sternath. Der solistische Teil des Programms wurde adaptiert.
Dieses Konzert wird im Rahmen einer Kooperation zwischen der Wiener Konzerthausgesellschaft und den Wiener Symphonikern veranstaltet. Weitere Informationen zur Datenverarbeitung bei Kooperationsveranstaltungen, Speicherdauer und Ihren Rechten finden Sie in unserer
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Subscription series
Wiener Symphoniker
Links
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Presented by
Wiener Konzerthausgesellschaft
Bruckner's contrapuntal masterpiece
Günter Wand (1912-2002), one of the most accomplished Bruckner connoisseurs and interpreters, counted his Fifth Symphony (alongside the Ninth) as one of the composer's most »authentic« symphonies. Here, »where Bruckner's distance from the world becomes clearer than anywhere else«, he shows himself to be »totally uninfluenced« by any role models or whisperers. Posterity occasionally gave the work, which its creator himself had never heard played by an orchestra, strange epithets or descriptions such as »Symphony of Faith« or »Catholic«. Bruckner himself referred to his Fifth as the »Fantastic« or his »contrapuntal masterpiece«. For a long time, the symphony remained in the repertoire in an arrangement by Franz Schalk, in which it also received its mutilated premiere. (It was even performed again and again in this form at the Wiener Konzerthaus until the end of the 1980s). Today, however, Bruckner's original idea has prevailed and, of course, only original parts are used in the concerts of the Vienna Symphony Orchestra under Cornelius Meister.