Performers
Michael Schade, Tenor
Birgit Minichmayr, Lesung
Justus Zeyen, Klavier
Programme
»Im Gewitter der Rosen«. Manns- und Weibsbilder in Lied und Lyrik
Textauswahl und Dramaturgie: Veronika Zimmermann
Ingeborg Bachmann
Im Gewitter der Rosen
Felix Mendelssohn Bartholdy
Reiselied op. 34/6 (Sechs Gesänge) »Der Herbstwind rüttelt die Bäume« (1836)
Fanny Mendelssohn-Hensel
Dein ist mein Herz op. 7/6
Nikolaus Lenau
Brief an Sophie Löwenthal
Fanny Mendelssohn-Hensel
Warum sind denn die Rosen so blass op. 1/3 (Sechs Lieder für Singstimme mit Begleitung des Pianoforte)
Verlust op. 9/10
Felix Mendelssohn Bartholdy
Des Mädchens Klage (1825)
Lied ohne Worte As-Dur op. 38/6 »Duetto« (1836)
Heinrich Heine
Ein Jüngling liebt ein Mädchen
Adelbert von Chamisso
Die rote Hanne, oder Das Weib des Wilddiebes
Robert Schumann
Die Löwenbraut op. 31/1 (Drei Gesänge) (1840)
Else Lasker-Schüler
Ein Lied
Robert Schumann
Loreley op. 53/2 (Romanzen und Balladen) (1840)
Waldesgespräch op. 39/3 (Liederkreis) (1840)
Clemens Brentano
Lore Lay
Clara Schumann
Loreley »Ich weiß nicht, was soll es bedeuten« (1843)
Ich stand in dunkeln Träumen op. 13/1 »Ihr Bildnis« (1844 um)
Liebst Du um Schönheit op. 12/2 (Drei Lieder nach Friedrich Rückert) (1841)
***
Franz Liszt
Die Loreley S 273/2 (1854–1856)
Klavierstück S 192/1 (Fünf kleine Klavierstücke) (1865–1879)
Ingeborg Bachmann
Auszüge (Variation auf Puschkins Ballade vom armen Ritter. Ein Monolog des Fürsten Myschkin)
Heinrich von Kleist
Das Bettelweib von Locarno
Erich Wolfgang Korngold
Walzer Nr. 2 (Vier kleine fröhliche Walzer) (1912)
Nadja Küchenmeister
ohne mich
Hugo Wolf
Seemanns Abschied (Eichendorff-Lieder Nr. 17) (1888)
Waldmädchen (Eichendorff-Lieder Nr. 20) (1887)
Der Musikant (Eichendorff-Lieder Nr. 2) (1888)
Der Scholar (Eichendorff-Lieder Nr. 13) (1888)
Der verzweifelte Liebhaber (Eichendorff-Lieder Nr. 14) (1888)
Joseph von Eichendorff
Nachts
Hugo Wolf
Die Nacht (Eichendorff-Lieder Nr. 19) (1880)
-----------------------------------------
Zugabe:
Friederike Mayröcker
Szene
Richard Strauss
Morgen op. 27/4 (Vier Lieder) (1894)
Note
Ersatztermin für den 4. Dezember 2023
Subscription series
Lied
»I started writing poetry because I didn't know what to say to the music I was playing on the piano and I thought: the best thing is to write it myself. - The music, I just need it so much, and it helps me even now, for example when I write, to imagine something beyond the music or to remember something«, wrote Ingeborg Bachmann about her relationship to words and sound. Following the great success of their joint evening with Karl Markovics in September 2021, Michael Schade and Justus Zeyen will be staging an evening that moves between literature and poetry together with Birgit Minichmayr: the finely tuned music-and-literature program will focus on strong women.