Christiane Karg © Gisela Schenker
Matthias Goerne © Marie Staggat / Deutsche Grammophon
Christoph Eschenbach © Manu Theobald
Wiener Symphoniker / Wiener Singakademie / Karg / Nigl / Eschenbach
Brahms: Ein deutsches Requiem
Friday
30
September
2022
19:30 – ca. 20:45
Großer Saal
Performers
Wiener Symphoniker
Wiener Singakademie
Einstudierung: Heinz Ferlesch
Christiane Karg, Sopran
Georg Nigl, Bariton
Christoph Eschenbach, Dirigent
Programme
Johannes Brahms
Ein deutsches Requiem op. 45 (1854–1868)
Note
Chefdirigent Andrés Orozco-Estrada hat seine Funktionen bei den Wiener Symphonikern niedergelegt. Wir freuen uns, dass Christoph Eschenbach das Dirigat übernimmt.
Matthias Goerne musste seine Mitwirkung krankheitshalber leider absagen. Das Wiener Konzerthaus dankt Georg Nigl, der sich kurzfristig bereit erklärt hat, einzuspringen.
Dieses Konzert wird im Rahmen einer Kooperation zwischen der Wiener Konzerthausgesellschaft und den Wiener Symphonikern veranstaltet. Weitere Informationen zur Datenverarbeitung bei Kooperationsveranstaltungen, Speicherdauer und Ihren Rechten finden Sie in unserer
Datenschutzerklärung.
Subscription series
Wiener Symphoniker
Links
https://www.wienersingakademie.at
https://www.wienersymphoniker.at
https://www.christianekarg.com
Presented by
Wiener Konzerthausgesellschaft
Magic of Poetry
The Vienna Symphony Orchestra played a major role in establishing
Johannes Brahms' reputation as an orchestral composer. The »German
Requiem« also links them to the history of the Vienna Konzerthaus. In
total, Johannes Brahms tinkered twelve years with his most famous
composition for soloist:inside, choir and orchestra. That is why he
said, »I don't like to hear that I wrote the Requiem for my mother!«. It
is characterized above all by the intensive exchange with Clara
Schumann. »Surely a German text can please you as much as the familiar
Latin one?« he wrote to the friend. Brahms used Luther's translation of
the Old and New Testaments as the basis for »A German Requiem.« »As far
as the text is concerned, I will confess that I would also quite gladly
leave out the 'German' and simply put the 'human',« he said. For Brahms,
it was above all the suffering who needed encouragement.
Publications
Program sheet 1
Program sheet 2